סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

מושגים משפטיים - מושגי יסוד בעריכת צוואה

צוואה הינה הדרך החוקית היחידה לשלוט באופן חלוקת הנכסים של אדם, לאחר מותו.

אף על פי שעניין המוות של העצמי אינו נושא שקל להתמודד איתו, עובדה היא כי כולנו נמות ביום אחד ואיש מאיתנו אינו יודע מתי, או איך. פרט להכרח להתמודד עם המחשבה שהחיים ימשיכו אחרי, לכתיבת צוואה אין עוד חסרונות, אולם היתרונות שלה מדברים בעד עצמם. לכן, מומלץ לכל אדם לערוך צוואה חוקית, על מנת לצוות את נכסיו לאחר מותו על פי ראות עיניו.

במאמר זה נסקור את סוגי הצוואות ונלמד על מושגי יסוד בעריכת צוואה קבילה על פי חוק.

מהי צוואה?

חוק הירושה התשכ"ה 1965, קובע כי במותו של אדם, עזבונו יעבור ליורשיו. זאת, באם לא נמצאה לנפטר ירושה כתובה תקפה, שנערכה כדין, ושלא נפגמה באופן בלתי הפיך, המפרטת על חלוקת רכוש שונה מזו. במידה והצוואה נערכת באופן שאינו כשר, או נפגמה באופן בלתי הפיך רכושו של הנפטר יחולק על פי חוק הירושה ליורשיו החוקיים. במידה ואין יורשים לנפטר, רכושו יימסר לאוצר המדינה.

אילו סוגי צוואות קיימים?

חוק הירושה קובע ארבעה סוגים שונים של צוואה אשר קבילים בעיני המחוקק, והם:

צוואה בכתב יד

צוואה הכתובה כולה בכתב יד ובסופה חתימת המצווה ותאריך כתיבת המסמך בכתב ידו של הנפטר. מסמך זה הינו המסמך הקל ביותר לביצוע, ועם זאת, הוא זה שלא יבדק על ידי משפטן או אדם אחר הבקיא בחוק הירושה ולכן הוא זה הצפוי לעורר את כמות הקשיים ואי ההבנות הרבה ביותר עבור היורשים לאחר מות המצווה, ולכן היא על פי רוב אינה סוג הצוואה המומלץ לבחור בו.

צוואה בעדים

צוואה בכתב אשר נושאת את תאריך כתיבתה ואת תחתימתו של המצווה, ובנוסף חתימתם של שני עדים שבפניהם הצהיר המצווה כי זו צוואתו. צוואה כזו לרוב נערכת באמצעות עורך דין והיא הצוואה השכיחה ביותר בארץ כיום.

צוואה בפני רשות

צוואה הניתנת בעל פה בפני נוטריון, שופט, או רשם, ולגביה נערך פרוטוקול צוואה. על בעל הסמכות המהווה עד למתן הצוואה יאשר כי הצוואה אכן נערכה בפניו. השימוש בסוג צוואה זו הוא נדיר.

צוואה בעל פה

מותרת רק כאשר המצווה על סף מותו, כלומר, גוסס ואינו מסוגל עוד לקום ממיטתו. צוואה כזו תינתן בעל פה אל מול שני עדים, שיערכו זיכרון דברים על פי דברי המצווה, ואותם יפקידו אצל רשם לענייני ירושה. צוואה כזו פגת תוקף לאחר חודש, במידה והמצווה נותר בחיים ולא נעשה שימוש במסמך.

עיקרון חופש הציווי

אחד העקרונות העומדים בבסיס החופש לערוך צוואה, הינו כי אדם חופשי לעשות ברכושו גם לאחר מותו ככל העולה על רוחו. אין תקנה או הליך שימנע מבעד אדם למסור את רכושו לכל אירגון, עמותה, אדם פרטי או כל ישות אחרת, או אף לנשל מי מיורשיו האינטואיטיביים כדוגמת ילדיו, מירושתו.

כמו כן, חופשי אדם בעת כתיבת צוואה להחליט בדיוק איזה נתח של רכושו יעבור לידיו של מי, ואין הוא מחויב לחלק את נכסיו שווה בשווה או על פי כל חוקיות קבועה מראש אחרת.

צוואה הכוללת תנאים

אפשר שאדם יכלול בצוואתו תנאים למימוש חלוקת העיזבון בדרך כזו או אחרת, אולם רק בתנאי שהתנאים הנכללים בצוואה הינם סבירים, מוסריים, ואינם נוגדים את תקנות הציבור.

לדוגמה, יכול אדם להוריש לבנו את נכסיו בעלי הערך הרגשי אולם לאסור עליו למכרם, אולם אין הוא יכול לצוות את נכסיו לבנו רק בתנאי שזה ייפרד מאישתו או יחליף סגנון חיים. תנאי כזה הכלול בצוואה שלא נערכה באופן מקצועי, כנראה שייפסל על ידי בית המשפט.

פגמים בצוואה

פגמים בצוואה יפסלו את הצוואה ויבטלו את תכנה. על פי החוק מוגדרים ארבעה סוגי פגמים בצוואה פגם בכשירות המצווה, פגם צורני בצוואה, פגם הנוגע להוראה הצוואה, ופגם הנוגע לנסיבות הצוואה. מכיוון שפגמים אלה מורכבים לעיתים ודורשים בקיאות בחוק, מומלץ למי מבינינו ששוקל לערוך צוואה, להיעזר באיש מקצוע או משפטן מנוסה בתחום לניסוח צוואה תקינה ובהירה.

נפגעת במהלך העבודה? לקבלת סיוע משפטי מיידי, לחץ: יעוץ משפטי
או צור קשר עם עורך דין בטלפון:
1-800-800-891


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:
דיני ירושה
עורכי דין משפחה
מזונות אישה
משמורת ילדים
עורך דין מומחה לצוואות
נהלי אימוץ ילדים
עריכת הסכם גירושין

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת