סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

מהירות מופרזת - מה צריך להוכיח?

עבירות נהיגה במהירות מופרזת

נהיגה במהירות מופרזת היא אחת העבירות החמורות על פי פקודת התעבורה אולם חומרת העונש נקבעת בהתאם לחריגת המהירות אשר ביצע הנהג. פקודת התעבורה קובעת כי עבירות תנועה מסוימות הינן בגדר ברירת קנס, דהיינו הנאשם רשאי לשלם את הקנס ולהימנע מקיום הליך משפטי.

עבירות מסוימות אינן עבירות קנס והחוק מחייב את השוטר להזמין את הנאשם לעמוד לדין בגינן ובחלקן עלול להיגזר כנגד הנאשם גם עונש מאסר. אחת העבירות הנ"ל היא נסיעה מעל המהירות המותרת אשר גרמה לתאונת דרכים ו/או נסיעה ביותר מ 40 קמ"ש מעל המהירות המותרת.

לסיוע משפטי מיידי ע"י עורך דין תעבורה, לחץ: יעוץ משפטי

על התביעה חלה חובת ההוכחה להוכיח מעל לכל ספק סביר כי הנאשם עבר את העבירה בה הוא מואשם. על מנת להוכיח עבירת מהירות בד"כ לא ניתן להסתמך על חושיו הטבעיים של השוטר שעצר את הנהג.

על אף כי ניתן לומר כי נהג נסע מעל המהירות המותרת כי כך קלטו חושיו של השוטר, לדוגמא כאשר מכונית משטרתית במהירות קבועה של 90 קמ"ש נוסעת על כביש החוף ורכב חולף על פניה יוכל השוטר להעיד בוודאות כי הנהג ברכב החולף נסע במהירות העולה על 90 קמ"ש. אולם גם במקרה זה התביעה תתקשה להוכיח את המהירות המדויקת בה נסע הרכב החשוד ובהתאמה לא תוכל להתאים את סוג העבירה לנאשם. 

לפיכך, על מנת להוכיח עבירות של נסיעה במהירות מופרזת נעזרת התביעה באמצעים אלקטרוניים הנמצאים ברשות שוטר התנועה ואשר על פיהם יכול השוטר לקלוט בדיוק אלקטרוני את מד המהירות של הנהג החשוד.

במאמר זה נפרט מהם הפרמטרים אשר המשטרה צריכה להוכיח על מנת להכשיר את הממצאים של מכשירים אלקטרוניים לאכיפת נהיגה במהירות מופרזת במסגרת ההליך משפטי.

דרכים למדוד מהירות מופרזת

קיימים היום מספר מכשירים לבדיקת מהירות נסיעה בכלי רכב וביניהן מכמונות מהירות,  מצלמות לייזר כגון מד מהירות לייזר (ממל"ז), מד מהירות וסקאר ועוד. על מנת שהמכשירים לבדיקת מהירות וממצאיהם יהיו קבילים בבית המשפט להוכחת אשמתו של נאשם התביעה צריכה לעמוד במספר כללים.  

הכלל הראשון עוסק בשאלה האם המכשיר יכול להשיג את המטרה לשמה הוא נועד, קרי האם המכשיר הוא אמין ויכול לקבוע, ברמת העיקרון כראיה מדעית, את אשר הוא מתיימר לקבוע. אמינותו של מכשיר היא עניין שבעובדה והדרך להוכיחה היא בעזרת חוות דעת של מומחים מאותו מהירות מופרזת - מה צריך להוכיח?תחום.

על סמך אותן עדויות מומחים בית המשפט יקבע האם יש בכלל להשתמש במכשיר זה באופן עקרוני לאכיפת עבירות מהירות. 

לחץ לקריאה נוספת:
ביטול דוחות תעבורה
נהיגה בשכרות


בית -המשפט יעמוד על טיבו של אותו מכשיר, ולא יקבל את ביצועיו כמהימנים וכאמינים עד שיוכח לו כי אכן מכשיר מהימן ונאמן הוא. לאחר 'מסה קריטית' של הוכחת מדעיותו של המכשיר תיווצר חזקה שבעובדה כי המכשיר החדיש מכשיר אמין ומהימן הוא עד אם יוכח אחרת. מכאן ואליך המבקש להפריך אותה חזקה עליו הנטל להוכיח את טענתו. 

כך לדוגמא יש מכשירים, כמו מצלמת רמזור, וגם הממל"ז עצמו אשר לגביהן קיימת חזקה, שהתוצאה שלהם היא תקינה, אולם מדובר בחזקה שאינה חלוטה. משכך, השאלה העיקרית העומדת לדיון אינה דווקא סוגיית קבילותה של הראיה, אלא משקלם של הנתונים שמפיק המכשיר, ולעניין זה נבחנים אמינות המכשיר, רמת דיוקו, תקינותו, נוהלי העבודה המשמשים בעת הפעלתו, ומיומנות המפעיל.

תקינות מכשירי מדידת מהירות מופרזת

1.    המכשיר היה תקין בעת הפעלתו. התביעה צריכה להראות כי השוטר אשר הפעיל את המכשיר תפעל אותו בהתאם להוראות המכשיר, בוצעו לגביו כל הבדיקות השגרתיות והמיוחדות לבדיקת תקינותו גם לפני הפעלה וגם לאחריה והמכשיר תוחזק ונשמר בהתאם להוראות היצרן.

2.    המכשיר הופעל על ידי מפעיל מיומן. התביעה צריכה להוכיח כי השוטר אשר הפעיל את המכשיר הוא שוטר מוסמך ומיומן בעל ידע בסיסי בהפעלה של המכשיר ויודע מתי מותר להפעיל אותו ומתי אסור. השוטר יצטרך להעיד בחקירה ראשית בדיון המשפטי על הידע הבסיסי אשר ברשותו, עליו להגיד אם הוא יודע לבדוק את המכשיר והאם הוא בדק את המכשיר ובנוסף עליו להציג תעודה שעבר קורס הכשרה במשטרה להפעלת המכשיר. השוטר לא נדרש לדעת את כל סודות ההפעל של המכשיר, אבל הוא צריך להיות בקיא בהפעלה עד תום. 

3.    המכשיר הופעל בתנאי הפעלה המבטיחים כי התוצאה המתקבלת הינה נכונה. התביעה צריכה להוכיח כי המכשיר הופעל בתנאים המבטיחים קבלת תוצאה נכונות, למשל – אם יש לנו מצב שבו אסור להפעיל מכשיר מסוים בתנאי מזג אוויר סוער כגון ברקים, רעמים וגשם, או שאסור להפעיל את המכשיר בהתחשב בתוואי הדרך במרחק מקסימאלי מהרכב החשוד בנסיעה במהירות מופרזת, או שאסור להפעיל את המכשיר מתחת לקו מתח גבוה, התביעה תצטרך להוכיח שהאכיפה בוצעה במסגרת כל המגבלות הללו.

אי עמידה בתנאים אינו פוסל בהכרח את המכשיר, הדבר תלוי בדרגת אי ההתאמה וככל שהיא מזערית יותר עשוי בית המשפט להכריע שהיא לא השפיע על הבדיקה. אולם, אי עמידה בתנאי חשוב תגרור אחריה פסילה של התוצאה.

לפיכך, אם קיבלת דו"ח מהירות מופרזת הנסמך על חושיו של אמצעי אלקטרוני שהופעל בידי שוטר ואתה בטוח כי לא נהגת מעל המהירות המותרת מומלץ להיעזר בשרותיו של עורך דין תעבורה, הבקיא בתחום ואשר ידע לעמוד על סיכוייך להפריך את תוצאות המכשיר האלקטרוני ולסייע בזיכוייך בדין. 

לסיוע משפטי מיידי ע"י עורך דין תעבורה, לחץ: יעוץ משפטי


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:
עורך דין מקצועי
עורכי דין גירושין
עו"ד פלילי
תאונות עבודה
עורך דין תאונות דרכים
בדיקת פוליגרף
הוצאה לפועל - סיוע משפטי

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת