סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

הימורים באינטרנט - סוגיות משפטיות

המחלוקת בדבר הסדרת הימורים באינטרנט

סוגיות משפטיות רבות עולות בנושא הימורים באינטרנט, משפטנים, עורכי דין ושופטים נדרשים לדון במגוון מחלוקות בנושא חוקיות ההימורים. יש שיאמרו כי לא ניתן למנוע את תופעת ההימורים באינטרנט ולכן כדאי להסדיר את הנושא בחוק. אחרים יטענו כי הסדרה היא מעין לגיטימציה. במאמר זה ננסה להתייחס אל צדדיה השונים של הסוגיה.

יצר ההימור טבוע  בכל בני האדם וכנראה יש בו אלמנט תורשתי. מי לא זוכר את עצמו כילד פותר דילמות או מקבל הכרעות על "זוג או פרד"?  איזו ילדה  לא תלשה עלי כותרת והתלבטה אם הוא  "אוהב או לא אוהב?"

השאלה שלפנינו איננה אם אנו מסכימים מוסרית עם הימורים אם לאו.  אין ספק כי הימורים כפייתיים עלולים לגרום לנזקים רבים, כמו הרס חיי משפחה, התמוטטות כלכלית - לא חסרים סיפורים על בעלי עסקים מצליחים ורווחיים שהתדרדרו להימורים והגיעו לכדי פשיטת רגל. הימורים כפייתיים עלולים לעודד מעשים פליליים, כמו גניבות והונאות ולמעשה, לפגוע בחייו של המהמר בהרבה דרכים.

אולם, השאלה היא כיצד להתייחס לתופעה שאין באפשרותנו למנוע אף אם היינו רוצים לעשות כן.  כל מערכת משפטית הגיונית משלימה עם העובדה שיש תופעות שאינה יכולה להכחידן ואין טעם להילחם בהן. הנחת היסוד היא שאף שמדובר בהתנהגות חברתית שלילית, אי אפשר למגרה.  לא רק זאת, אלא שהטלת איסור עליה לא רק שלא יפתור את הבעיה אלא יחמירה.

אפילו ההלכה היהודית שנוקשותה היא מן המפורסמות מכירה בעובדה זו.  לעיתים היא מתייחסת ל"יצר הרע" כדבר שאין ממנו מנוס.  במקום להילחם בו היא מוצאת הסדר הלכתי המתיר את הרע אך מנסה לשלוט בו ולהגבילו כמידת האפשר.  כך למשל הותר להמליך מלך בישראל, אך רצוי להסדיר את מעמדו ולהגביל את כוחו (ספורנו, דברים יז, יד). כך גם הותר לקחת נשים שבויות במלחמה בעל כורחן (עניין "יפת תואר", דברים כא י-יד), ועוד תופעות רבות אחרות.

הימורים בישראל

בארץ, ההימורים אינם חוקיים. חוק העונשין קובע, (בכפוף לחריגים) שארגון הימורים והשתתפות בהם כמהמר מהווה מעשה פלילי. החריגים הם מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים שמפרסמים את עצמם תחת כל עץ רענן ומנסים להגדיל את מספר המהמרים באמצעותם. עם זאת, כדין כל מונופול, הם מתנגדים לשחקנים אחרים בשוק.

אולם, עורכי דין ומשפטנים רבים יאמרו כי אין בעידן האינטרנט אפשרות מעשית לאסור השתתפות באתרי ההימורים הרבים הקיימים. אותם אתרי הימורים יושבים במדינות בהן ההימורים חוקיים, מגלגלים הון ונותנים אחוזים למדינה המארחת. אכיפת ההימורים הבלתי חוקיים קשה וכמעט בלתי אפשרית.

קשה להגיע לאנשים שמהמרים בביתם דרך המחשב הפרטי, והדבר לא פרקטי. גם הטלת אחריות על בעלי האתרים נתקלת בקשיים כיוון שהם מפעילים את האתר ממקום חוקי. במידה ונדרוש מספקי השירות לחסום גישה לתכני הימורים, יש סכנה לקשיי גישה באתרים לגיטימיים.  מעבר לכל אלו, משטרת ישראל איננה מצליחה למנוע הימורים באולמות משחקים במרכז הארץ, אזי מדוע שנסבור שתצליח למונעם בעולם האינטרנט?

מאבק נגד הימורים באינטרנט בארצות הברית

הכישלון של ארה"ב במאבקה נגד ההימורים באינטרנט מוכח. ארה"ב נמצאת במאבק ארוך כנגד הלגיטימציה להימורים באינטרנט וחוקקה באוקטובר 2006 את חוק " Unlawful Internet Gambling Enforcement Act ".

החוק מצווה על חברות אשראי לזהות ולחסום העברות כספים שהם מזהים שמועברים לחברות אתרי הימורים באינטרנט, והוא מלא גזירות כרימון.  ההצלחה כמעט לא קיימת. מומחים כלכלנים ומשפטנים חוזים שהחוק יכנס לדפי ההיסטוריה כניסיון עקר להשתלט על היקף הכספים שמתגלגל בתעשיית ההימורים המקוונים.  

החוק דומה לחוקים נגד אלכוהול ב"תקופת היובש" שלא הצליחו למנוע את תעשיית האלכוהול. אנליסטים כלכלנים טוענים, שכיוון שהתעשייה מגלגלת נכון ל – 2008 כ – 15 מיליארד דולר בשנה, ורק ממשיכה במגמת העלייה כמו שאחוז המשתתפים האמריקאים גדל בהתמדה, ברור מאליו שלחברות ההימורים יש מוטיבציה עצומה לעקוף כל חקיקה שכזו. היסטוריה של כל מודל כלכלי מוכיחה, שהרצון לעשות כסף, תמיד גובר על הרצון למנוע כסף.  אם יש ביקוש, יש גם היצע.

ארה"ב נמצאת לבדה במאבק זה. חמישים וחמש מדינות הפכו את ההימורים באינטרנט לחוקיים. ביניהן  אוסטרליה, בריטניה, האיחוד האירופאי, ועוד.  הימורים באינטרנט במדינות אלו מוסדרים, חוקיים, וממוסים.

הימורים באינטרנט – ישראל בעקבות אמריקה

כמו בתחומים רבים אחרים, בישראל, החליטו ללכת לפי המודל האמריקאי. הצעת חוק העונשין (תיקון) (משחקים אסורים, הגרלות והימורים ברשת האינטרנט), התשס"ז – 2007, שאושרה בקריאה טרומית, תטיל בין היתר, את האחריות על חברות האשראי בגין התשלום והשתתפות במשחקים אסורים, לרבות משחקים באתרי אינטרנט.

אנחנו רואים את הבעיות שארה"ב נקלעת אליהן, ומשום מה לא פונים לאפיק השני, הלגיטימי, שכבר הוכיח את עצמו כדרך הנכונה ללכת בה. המודל הבריטי הוכיח את עצמו כמודל הנכון והראוי ביותר ללכת בו. בריטניה היא המדינה היחידה שבה גם הממשלה מתערבת בהסדרת הימורים באינטרנט, והיא החליטה להטיל את האחריות למניעת הסכנות על הגוף שמפעיל אתרי הימורים באינטרנט.

אתרי ההימורים עצמם, בעלי הכיס העמוק, שיעשו הכל כדי שיתנו להם להמשיך לפעול – גם אם זה להקשות על משתמשים בכניסה לאתר על ידי דרישת מסמכים מזהים, טכנולוגיה מתקדמת שתוכל לזהות מהמרים כפייתיים, הגבלת סכומי ההימור ועוד. כך, נחסמת גישה להימורי קטינים, וסכנת המהמרים הכפייתיים נמצאת בבקרה.

מתנגדים להסדרת הימורים באינטרנט

למתנגדים שיעלו את שאלת המוסריות, ואת הירידה במוסר לעבודה, כדאי לזכור כי מטבע הדברים, השאלה - מהן המטרות המועילות בהן ראוי לאדם להעסיק את עצמו, זוכה לתשובה שונה מעת לעת, ומחברה לחברה.

החברה הליברלית שאנו חיים בה כיום מתאפיינת בכך שאין אנו מכתיבים לפרט כיצד ואיך ראוי לו לנצל את זמנו וממונו. עף על פי האידיאל הליברלי, ספק אם לפי טיעון זה ראוי שהחברה תאסור על עיסוק בהימורים, על מנת לחייב את הפרט להשקיע משאביו בעיסוקים מועילים יותר. יש לשאול עד כמה, ובאילו נסיבות, ניתן וראוי לחברה להגביל עיסוק הפוגע בתפיסות מוסריות וראויות.

בימינו, השאיפה להתעשרות מהירה, לא רק שאיננה מילת גנאי, אלא שהינה אף תמצית התקוות והשאיפות של מיטב הנוער. לטוב ולרע, הטיעון כי דווקא האיסור על הימורים בחוק מיועד לחזק את עקרונות המוסר הללו, תלוש מהמציאות. בנוסף, קשה לקבל ברצינות את הטענה שהגנת מוסר העבודה עומדת לנגד עיני המדינה בהטלת איסור על הימורים שעה שהיא עצמה פוגעת בעקרונות אלה על ידי מפעלי ההימורים החוקיים.

נזקיו של איסור על הימורים באינטרנט

החשש הגדול, הוא כי איסור על הימורים רק יגרום לנזקים חמורים יותר. כמו בתחומים אחרים בהם ניתן לראות כי נגרם נזק לחברה, אך מאידך לא ניתן למגר ולמנוע לחלוטין את החשיפה אליהם – גם בהימורים, אם נמסד אותם תהיה לנו שליטה על המהמרים, וניתן יהיה לנסות לצמצם את הנזקים.  בהימורים לא ממוסדים, הנזק לציבור גדול הרבה יותר.

למעשה, אין בנושא הימורים באינטרנט שאלה של "כן או לא", אלא של "איך ומתי". עדיף להסדיר ולתת גם לתופעה שעלולה להיות שלילית לגיטימציה ולהגבילה בצורה שתוכל להיות מבוקרת כראוי.  יש לקבל את העובדה שזהו עידן האינטרנט, ולהעתיק אלינו את המודל שמתמודד עם התופעה בצורה הטובה ביותר – המודל הבריטי בו הוסדרו הימורים באינטרנט.  נרצה או לא נרצה, זהו הכיוון שאליו העתיד הולך ועלינו להשלים עם כך.

למאמרים משפטיים נוספים לחץ כאן: מאמרים משפטיים


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:
עורכי דין
עורכי דין פלילי
הוצאה לפועל
פשיטת רגל
רשלנות רפואית
תעבורה
יעוץ משפטי

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת