סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

אחריות פלילית בתאונות דרכים קטלניות

איזו אחריות פלילית מוטלת על מי שגרם לתאונת דרכים קטלנית?

תאונות דרכים היא תופעה קשה הגובה קורבנות רבים מדי יום – קורבנות אלו גורמים סבל רב לקרוביהם, וגם נזק חברתי וכלכלי עצום למדינה. בשל כך, מנהל השלטון הישראלי על שלוחותיו מלחמה בלתי מתפשרת בתאונות הדרכים, שמטרתה צמצום מספר תאונות הדרכים והקטנת הנזק שהן גורמות.

מערכת המשפט מהווה חלק ממאמץ זה, ובמאמר זה, ננהל דיון על האחראיות הפלילית שרובצת על אדם, שגרם במעשהו לתאונת דרכים קטלנית.

לסיוע משפטי מיידי, לחץ כאן

או צור קשר מיידי עם עו"ד בטלפון: 03-6093833

בתי המשפט, מתחבטים ארוכות כאשר הם באים להכריע את הדין ולגזור את העונש במקרים של תאונות דרכים, הדבר נובע מכך, שבדרך כלל, עבריינים כאלו, אינם מהווים את העבריינים הקלאסיים, וסיכויי השיקום שלהם גבוהים כמו גם התרומה היומיומית שלהם לחברה. מאידך וכבר עמדנו על כך, השופטים מעוניינים לגרום להרתעה מפני נהיגה מסוכנת שעלולה לסכן חיי אדם.

אחראיות פלילית במקום שבו התבצעה תאונת דרכים קטלנית

אנו דנים בתאונות קטלניות בהן אדם נהרג כתוצאה מהתאונה – ולמעשה כאשר כך הם פני הדברים – ניתן לחשוב על מספר עבירות אשר בתוצאותיהן ישא הנהג שגרם לתאונה.

בחוק העונשין קיימות שלוש עבירות הדנות במות אדם, הראשונה היא רצח – גרימה למותו של אדם בכוונת תחילה, השנייה היא הריגה, גרימה למותו של אדם המלווה במודעות לנסיבות, להתנהגות ולאפשרות גרימת התוצאה - התאונה הקטלנית.

השלישית היא גרם מוות ברשלנות, והיא הפחות חמורה, הדורשת כי אדם מהישוב במצבו של הנהג היה מודע לסכנה שמולו והיה נוהג אחרת מאותו הנהג שגרם למצער לתאונה הקטלנית.

הרשעת הנהג ברצח (מאסר עולם חובה)

הרשעת נהג שגרם לתאונת דרכים קטלנית ברצח, היא בעייתית, שכן קשה להראות וגם לא סביר, שאדם אכן התכוון להרוג אדם אחר כאשר התניע את רכבו, עם זאת קיים פתח להרשעה ברצח, כאשר מדובר בתאונות פגע וברח, לאור סעיף 300 (א)(4) לחוק העונשין הקובע כי מעשה הריגה שלווה לעבירה אחרת (ופגע וברח היא עבירה אחרת) יהווה רצח (ואין זה משנה אם המעשה בוצע בכוונה או שאינו בכוונה) עם זאת, פרקליטות המדינה אינה ששה לאמץ את הסעיף הזה – ואין הרשעות למעשה ברצח כאשר מדובר בתאונות דרכים. זאת בשל הסטיגמה החברתית הנוראית של רוצח המלווה גם בסנקציה חריפה ביותר והיא מאסר עולם.

הרשעת הנהג בהריגה (עד 20 שנים מאסר)

סעיף 298 לחוק העונשין, הוא ההריגה והוא גם הסעיף שבדרך כלל מדובר עליו כאשר אנו עוסקים בתאונות דרכים קטלניות, וכפי שציינו הוא דורש כי הנהג היה מודע להתנהגותו, לנסיבות שהיו סביבו, ולאפשרות גרימת התוצאה הקטלנית.

בית המשפט פירש את עבירת ההריגה, כקמה כאשר הנהג סטה באופן משמעותי מהדרך בה מצופה מאדם לנהוג בכביש(ראה גם ע"פ 77/77).

כך למשל פסק בית המשפט כי נהג שנסע במהירות מופרזת בשטח עירוני, בקרבת מעבר חצייה אותו הכיר יורשע בעבירת ההריגה(ע"פ 3158/00), התנהגויות נוספות שבית המשפט מצא כחורגות באופן בוטה מהמצופה מנהג הן מעבר ברמזור אדום ונהיגה בגילופין.

גרימת מוות ברשלנות (עד 3 שנים מאסר)

כפי שקבענו לעיל, כאשר אנו עוסקים בגרימת מוות ברשלנות אנו מסיטים את הזרקור מהנהג עצמו, ומנסים לשים במקומו אדם אחר, בדיוני – אדם מהישוב, כאשר אנו שואלים עצמנו כיצד אותו אדם היה נוהג בנסיבות המקרה שבהן עמד הנהג שגרם לתאונה, אם אנו חושבים שהיה נוהג אחרת – ניתן להרשיע ברשלנות את הנהג הפוגע.

הבעיה בעניין זה היא שמדובר בחכמה בדיעבד, הדברים פשוטים יותר, כאשר אדם עבר עבירה, לדוגמא לא עצר בתמרור עצור, או נסע במהירות מופרזת(על אף שגם במקרים בו עבר אדם על החוק אין זה מתחייב כי התנהגותו הייתה רשלנית).

אך מורכבותם של הדברים באה לידי ביטוי במקום שבו אדם נסע כדין, ונגרמה תוצאה קשה, לדוגמא אדם שנסע ליד בית ספר, במהירות המותרת, ראה ילדים משחקים בצידי הדרך ובחר שלא להאט, לפתע ילד נכנס לכביש, ונגרמה תוצאה קשה, האם אותו אדם היה צריך לנהוג אחרת ? האם אדם סביר היה נוהג אחרת ? אכן, בעבירת הרשלנות קיימת בעיה לא פשוטה, של זיהוי ההתנהגות הבלתי רצויה.

גזירת הדין

אם מצא את הנאשם חייב באחד הסעיפים אם בהריגה ואם בגרם מוות ברשלנות בבואו לגזור את הדין בית המשפט יתחשב באפשרות שיקום העבריין, בעברו הפלילי, ובהתנהגותו באופן כללי.
תאונת דרכים קטלנית.

עת נקלעתם לסיטואציה הנוראית של תאונת דרכים קטלנית, ראשית כל חשוב להישאר בזירת האירוע, ולנסות כמובן להציל ולעזור לנפגעים. שנית ולאחר הטיפולים הרפואיים, חשוב ביותר להתייעץ עם עו"ד פלילי לגבי מצבכם המשפטי, מתחילת ההליך, ועד סופו.

צור קשר מיידי עם עורך דין פלילי בטלפון: 03-6093833


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת