סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

קניין רוחני - יעוץ וליווי של עורך דין לנושאי קניין רוחני

קניין רוחני (Intellectual property) הוא כינוי לענף משפטי שמהותו הסדרת הבעלות בנכסים שאינם מוחשיים.

התפתחות דיני הקניין וצמיחת המושג קניין רוחני

המושג "קניין" הוא מושג פרי הרנסנס האירופאי, שם מלומדים כג'ון לוק (John Locke) ותומאס הובס (Thomas Hobbes) הכירו בזכותו הטבעית של כל אדם לצבור בעלות על נכסים מוחשיים.

עם הזמן ובעיקר בעקבות המהפכה התעשייתית והתרבותית של סוף המאה ה-19 נוצר צורך משפטי להגן גם על נכסים שאינם מוחשיים, כלומר שלא ניתן לראותם, לחוש אותם, לגדרם והם אינם מצויים בטבע – אלא רק בחוק.

היטיב לנסח את הדברים כבוד המשנה לנשיא בית המשפט העליון (כתוארו אז) השופט מישאל חשין ברע"א 5768/94 א.ש.י.ר יבוא ייצור והפצה נ' פורום אביזרים ומוצרי צריכה בע"מ (להלן פרשת א.ש.י.ר)

לקבלת יעוץ משפטי מיידי חייגו חינם: 1-800-800-891

"בראשית היו הקניינים המוחשיים – אלה קניינים הניתנים מן הטבע – ובאלה קנה אדם זכויות: אדמה לחרוש, פרה לחלוב, בגד ללבוש.

עושרו של אדם היה בנכסיו המוחשיים" והוא מוסיף: "קניין רוחני הינו, כאמור, פרי רוחו של האדם ואין הוא נתון מן הטבע. הדין – לרבות ההלכה – הם שיצרוהו והם הקובעים את גבולותיו ואת תוכנו"

אילו זכויות מוגנות במסגרת המושג קניין רוחני?

עם הזמן הוגדרו זכויות קניין רוחני ספציפיות, ונחקקו חוקים להגנה על אותן הזכויות ואלן הן:קניין רוחני - יעוץ וליווי של עורך דין לנושאי קניין רוחני

זכות הפטנט – פטנט הוא מתן זכות בלעדית לתקופה קצובה לייצור, שיווק ומכירת מוצר מסוים. לצורך רישום פטנט יש לוודא כי הוא לא נרשם בעבר (גם בחו"ל) וכי הוא עומד בדרישות הקבועות בחוק הפטנטים ופקודת הפטנטים והמדגמים הישראלית.

לדוגמא: סעיף 3 לחוק הפטנטים דורש כי פטנט ירשם רק במקום בו הוא מועיל, חדשני, ניתן לשימוש תעשייתי, והוא מהווה התקדמות המצאתית.

ההגנה על פטנט ניתנת רק בתחום המדינה בה הוא רשום עם זאת יש לציין כי הגלובליזציה העולמית לא פסחה גם על תחום הפטנטים וכיום בעקבות אמנת פריז ניתן בנקל לרשום פטנט במדינה שאינה ישראל וזאת כמובן אחרי שהפטנט כבר נרשם בישראל.

החשיבות בייעוץ משפטי בתחום הפטנטים היא מכרעת, ניסוחו של הפטנט במשרדי רשם הפטנטים היא קריטית לגודל ההגנה לה המוצר זוכה. מחד ניסוח רחב מדי של הפטנט יכול להיות מלא "חורים" ולרוקן את הפטנט מתוכן, מאידך הגדרה מדויקת מדי של הפטנט, עלולה להביא להגנה חלשה עליו ולייצור מוצרים דומים לפטנט שאינם מפרים אותו.

זכות יוצרים – זכות היוצרים, היא זכות קניין רוחני שלהבדיל מהפטנט, אינה צריכה ברישום. כלומר עת שזמר או אומן יוצר יצירה, הוא זוכה באופן מיידי ואוטומטי להגנה על יצירתו. בישראל החוקים המגנים על זכויות יוצרים הם חוק זכויות יוצרים התשס"ח ,2007 וחוק זכויות מבצעים התשמ"ד 1984.

יש לציין כי היתרון הגדול בתביעה המבוססת על זכות יוצרים הוא שאין על התובע להוכיח כל נזק בכדי לזכות בפיצוי. לדוגמא סעיף 56 לחוק זכויות יוצרים מאפשר לשופט חופש לפסוק לתובע עד 100.000 ₪ על הפרת זכות יוצרים וזאת אף ללא הוכחת כל נזק כאמור.

לעיתים אנו נתקלים בסוגיות משפטיות סבוכות הקשורות לזכויות יוצרים, כך למשל התנהל מאבק משפטי סביב זכות היוצרים בסרט המתעד את אסון ורסאי דהיינו האם הוא שייך לחתן ולכלה, או לצלם החתונות.

מעבר לכך לעיתים רבות, גורמים בתחום הבידור, נוטלים זכויות יוצרים של אומנים במחירים נמוכים למדי ומשאירים את האומנים ללא פרנסה(להרחבה מומלץ לקרוא את פסק הדין בעניין ה"פ (ת.א) 133/02 שלום חנוך נ' אסנת הוצאה לאור בע"מ, פדאור 03(3) 893).

הסימן המסחרי – סימן מסחרי הוא סמל (בדרך כלל לוגו) שתאגיד או אדם משתמשים בו לשם זיהוי המוצר שהם מייצרים. מכך הפרת סימן מסחרי היא ייצור מוצר המשתמש בסימן דומה או זהה לסימן המסחרי של התאגיד.

לדוגמא: חברה שמייצרת נעליים המסומנות בסימן הדומה ל-וי תפר את סימן המסחר של חברת NIKE

המדגם – מדגם הוא מוצר מוחשי המתאפיין בעיצוב תעשייתי באופן ייחודי אשר מיוצר באופן המוני. דוגמא למדגם מפורסם הוא המקל שבראשו דמות(כגון מיקי מאוס) המשמש את חברת PEZ לסוכריות.

כינוי מקור
– כינוי מקור, הוא זכות קניין רוחני המעוגנת גם בדין הבינלאומי(למשל אמנת ליסבון) במסגרת זכות זאת שמו של מוצר מקבל בלעדיות בשל המקום הגיאוגרפי שבו הוא יוצר. למשל יין מבעבע יקרא שמפניה רק אם מקורו בחבל שמפיין שבצרפת.

האם קיימות זכויות קניין רוחני נוספות?

בפרשת א.ש.י.ר נתגלעו חילוקי דעות בין שופטי הפורום, לגבי יצירת זכויות קניין חדשות (באמצעות חוקי עשיית עושר ולא במשפט) על אף שדעת הרוב בהובלת הנשיא אהרון ברק( כתוארו אז) לא פסלה אפשרות של יצירת זכויות קניין חדשות נראה שארוכה הדרך, בלהכיר באופן מפורש בזכויות קניין חדשות.

עם זאת לא מן הנמנע לבסס תביעות של קניין רוחני, גם על עשיית עושר ולא במשפט.

מה אנחנו מציעים לך? יעוץ משפטי מעולה בנושא קניין רוחני!

קניין רוחני הוא תחום משפטי סבוך ביותר, הזוכה למספר חידושים רב ולשינויים רבים בחוק. מכך בכל מקום בו אתם נתקלים בסוגיות משפטיות הקשורות בקניין רוחני, הכרחי ביותר להיוועץ עם עורך דין הבקיא ומתמצא בתחום לשם השגת התוצאות הטובות ביותר ושמירה על הקניין שלכם!

לקבלת יעוץ משפטי מיידי חייגו חינם: 1-800-800-891

קיראו בהרחבה על: העתקת תוכן מאתרי אינטרנט


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:
עורך דין באתר סדר דין
פורום קניין רוחני ופטנטים
עורך דין פטנטים מומלץ
עורך דין פלילי 24 שעות
עורך דין גירושין מומלץ

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת