סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

זכויות החולה - הסכמה מדעת לטיפול רפואי

זכויות החולה – הסכמה מדעת לטיפול רפואי

אם להניח לרגע בצד את ההיבטים המשפטיים ולבחון את יחסיהם של חולים עם רופאיהם, ברמה האנושית, ניתן לומר כי קיים חוסר איזון וחולים נותנים ברופאים מידה עצומה של אמון. זאת, מהסיבה הפשוטה שרובנו לא רכשנו השכלה רפואית ואם רופאינו ממליצים לנו על טיפול מסוים – אנו נוטים להסתמך על הידע המקצועי שלהם. על מנת לאזן מצב זה, קבע המחוקק כי בטרם מתן טיפול רפואי על המטופל לתת את הסכמתו. מהי הסכמה מדעת? על כך נפרט במאמר זה.

כאמור, חובתו של הגורם הרפואי לקבל הסכמה מדעת לפני מתן טיפול. משמעות הדבר היא כי עליו לוודא שהמטופל קיבל והבין את מלוא המידע וההסברים אודות ההליך הרפואי המוצע לו, תוך פרק זמן סביר המאפשר לו לשקול את הנושא, לשאול שאלות ולפנות לקבלת חוות דעת נוספת.

צור קשר מיידי עם עו"ד בטלפון: 03-6093833

על המטפל להסביר ולבהר בפני המטופל כל פרט הנוגע למצבו הבריאותי, הטיפול המוצע לו, האלטרנטיבות הקיימות (אם ישנן) לטיפול זה, סיכויי הצלחתו, סיכונים הכרוכים בו, תופעות לוואי אופייניות, תהליך ההחלמה והשיקום וכיו"ב.

חובה זו מבוססת בחקיקה ראשית, במסגרת חוק זכויות החולה. לא אחת, במקרים של תביעות רשלנות רפואית, עולות סוגיות הנוגעות לאי הסכמתו של המטופל. עצם אי קבלת ההסכמה במקום בו זו נדרשת, מהווה רשלנות כשלעצמה ואם נגרם נזק עקב טיפול רפואי לו לא הסכמתם – יתכן מאוד כי יש בידכם עילה לתביעת רשלנות רפואית.

הסכמה מדעת לטיפולים רפואיים בסיכון נמוך

מטבע הדברים, כאשר מדובר בהליך רפואי החושף את המטופל לסיכונים משמעותיים, חשיבותה זכויות החולה - הסכמה מדעת לטיפול רפואישל הסכמה מדעת עולה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי גם בטיפולים פחות מורכבים ומסוכנים, נדרשת הסכמת המטופל ועל הרופאים להסביר לו על כל ההשלכות האפשריות, גם על אלו שסבירותן נמוכה מאוד.

רופאים שיפתרו עצמם באמירות כמו "כל טיפול רפואי כרוך בסיכון מסוים, אבל הוא זניח ומזערי" מפרים את זכויותיו של החולה לדעת בדיוק לאילו סכנות הוא נחשף בטרם הסכמתו לקבלת הטיפול. כמובן שעולה הצורך לאזן בין היקף המידע שיאפשר למטופל לשקול בצורה רציונאלית ונכונה את הדברים, לבין חובתו של הרופא לקבל הסכמה מדעת.

כלומר, אין צורך להסביר לחולים במושגים רפואיים שאינם מבינים את מהלך הדברים הצפוי. אך זו חובתו של כל רופא למסור מידע מקיף על תופעות הלוואי האופייניות ולוודא כי החולה מבין את סיכוניו וסיכוייו של הטיפול ואת תהליך ההחלמה הצפוי לו – לרבות הכאב, אי הנוחות והמגבלות התפקודיות עימן עתיד להתמודד.

רשלנות רפואית בניתוח פלסטי

תביעות רבות של רשלנות רפואית בניתוח פלסטי מבוססות על היעדר הסכמה מדעת. כלומר, המטופל נפגש עם הרופא, מקבל תחזית אופטימית שמטרתה לעודד אותו להסכים לטיפול וכמובן לשלם עליו ממיטב כספו ולאחר מכן מתאכזב לגלות כי המציאות רחוקה ממה שתואר בפניו.

בתי המשפט מתייחסים בחומרה לתביעות רשלנות רפואית על נזקיהם של ניתוחים פלסטיים או קוסמטיים שלא ניתנה להם הסכמה מדעת. הסיבה לכך, בין השאר, נובעת מאי חיוניותו של הניתוח. כאשר מדובר בהליך רפואי שמטרתו להציל חיים וזהו טיפול חירום – ניתן לבצע אותו גם בהיעדר הסכמת המטופל, כאשר אינו כשיר לתת הסכמה מדעת. ניתוחים פלסטיים מאידך, במרבית המקרים לא נועדו להטיב עם מצבו הבריאותי של החולה, אלא עם מראהו החיצוני, על כן חיוניותם פחותה.

פנייה אל עורכי דין לקבלת יעוץ משפטי

בכל מקרה בו נגרם לכם נזק עקב טיפול רפואי ולא הוזהרתם מפני האפשרות להיווצרותו - מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לקבלת יעוץ משפטי על ידי עורכי דין הבקיאים בתחום רשלנות רפואית. חשוב מאוד שלא לבצע שום פעולה על דעת עצמכם, כמו פנייה אל הגורם המטפל או הממונים עליו במכתבי תלונה למיניהם.

שימו לב! ישנם מקרים בהם מטופלים מוחתמים על טופס הסכמה לפני ניתוח, אין זה אומר כי מדובר במתן הסכמה מדעת. לעיתים קרובות ימצא בית המשפט כי על אף חתימתכם על הטופס, לא ניתן לכם מלוא המידע תוך פרק זמן סביר ועל כן לא ניתן לייחס לטופס זה תוקף של הסכמה מדעת.

או צור קשר עם נציגי המשרד בטלפון: 03-6093833

פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת