סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

תיעוד רפואי - רשלנות רפואית

על תיעוד רפואי ונזק ראייתי

בתי המשפט בישראל הכירו כבר לפני זמן רב בחובה המוטלת על הרופא לתעד את מהלך הטיפול הרפואי בכל מטופל. בשנת 1996 זכתה חובה זו גם להכרה מצד הכנסת, במסגרת חוק זכויות החולה. סעיף 17 לחוק זה הטיל בצורה ברורה ומפורשת על הרופא או הגוף הרפואי המטפל, את החובה והאחריות לניהול תיעוד רפואי שלם ומלא – ובלשון החוק: "הרשומה הרפואית".

במסגרת הרשומה הרפואית שעורך כל רופא, עליו לכלול פרטים מהותיים כגון:

  • מידע אודות הטיפול שקיבל החולה.
  • מידע שסיפק החולה בנוגע לעבר הרפואי שלו (למשל, מחלות ידועות שבעטיין טופל בעבר, תרופות שהוא נוטל דרך קבע).
  • האבחנה הרפואית אליה הגיע הרופא.
  • ההוראות הטיפוליות שניתנו לחולה (הפניה להמשך בירור, טיפול תרופתי וכדומה).

החובה האמורה לקיים רשומה רפואית סדירה ומלאה משקפת את ההכרה בחשיבותו העליונה של התיעוד הרפואי:

ראשית, משום ששמירה על תיעוד רפואי מסודר מובילה לשיפור הטיפול בחולה – עריכת התיעוד מחייבת את הרופא לשמור על סדר בעבודתו, והיא משפרת פלאים את התקשורת בין רופא אחד למשנהו (תקשורת שהינה חיונית לטיפול נכון).

במקרים רבים מספור, נגרמו נזקים של ממש לחולים, אך ורק בשל "קצר בתקשורת" בין רופאים בצוות הרפואי המטפל. כך, למשל, אם רופא ראשון אינו מתעד כהלכה טיפול תרופתי שהמליץ למטופל, ורופא אחר – שאינו מודע לטיפול התרופתי האמור – ממליץ על תרופה אחרת, שאסור ליטול ביחד עם התרופה הראשונה.

שנית, החשיבות של התיעוד הרפואי נובעת גם מן היכולת להסיק מסקנות מתוכו בדבר מהלך הטיפול בחולה. מחד, התיעוד נדרש לשם הסקת מסקנות היכולה לסייע לרופאים להפיק לקחים וללמוד מטעויות העבר, ומאידך – התיעוד נחוץ כגורם מכריע כאשר מהלך הטיפול מובא להכרעה משפטית במסגרת תביעה של רשלנות רפואית.

במסגרת ההכנה לקראת הגשת תביעת רשלנות רפואית, נערך על ידי עורך דין המייצג את הנפגע איסוף מקיף של כל הרשומות הרפואיות הקיימות בעניינו של הלקוח. והנה, מסתבר פעם אחר פעם, על אף החובה המפורשת לשמור על רשומה רפואית מקיפה ומסודרת – כי רבים הם המקרים בהם אנו, כעורכי דין, נתקלים בתיעוד רפואי לוקה בחסר: החל מכתב יד בלתי קריא לחלוטין של רופאים (אשר דומה לעיתים כי למדו במכוון כיצד לשבש את כתב ידם, במסגרת לימודי הרפואה הארוכים שלהם), דרך תיעוד טלגרפי בלתי מובן ובלתי מספק, ועד חוסר מוחלט של כל תיעוד באשר הוא.

בתי המשפט בישראל קבעו פעם אחר פעם כי לתיעוד רפואי חסר קיימות השלכות מרחיקות לכת כנגד הרופא או המוסד הרפואי המטפל, כאשר מוגשת כנגדם תביעה של רשלנות רפואית. בתי המשפט מכנים מצב בו קיים חוסר או ליקוי בתיעוד הרפואי, כמצב של "נזק ראייתי": בתביעה שעניינה רשלנות רפואית, על התובע החובה להוכיח את תביעתו, כפי שנאמר עוד במקורותינו: "המוציא מחברו – עליו הראיה".

התובע, שטוען כי נפגע כתוצאה מן הטיפול הרפואי, נדרש להוכיח בפני בית המשפט בראיות את טענותיו, והכלי המשמעותי ביותר שעומד לצידו הינו התיעוד הרפואי בעניינו, שאמור לשקף נאמנה את העובדות הרלוונטיות הנוגעות לעניין. כאשר התיעוד הרפואי אינו שלם – נפגעת בצורה אנושה יכולתו של התובע להוכיח את תביעתו, ונגרם לו "נזק ראייתי".

בתי המשפט קבעו בשורה של החלטות, כי לנזק ראייתי שנגרם לתובע ברשלנות רפואית – קיימות שתי משמעויות עיקריות:

במצב בו נגרם לתובע "נזק ראייתי", יש הצדקה להקל עם התובע ולהסיר ממנו את החובה להוכיח את קיומה של רשלנות רפואית, ועל כן עוברת חובת ההוכחה אל הרופא או המוסד הרפואי. על הרופא המטפל להוכיח כעת כי לא היתה מצידו רשלנות רפואית.

המדובר בצעד שבמקרים רבים מכריע את גורל התביעה, שכן במצב בו לא קיים תיעוד רפואי – מוצא עצמו הרופא הנתבע ללא אמצעים למעשה להדוף את התביעה. בתי משפט אינם נוטים כמובן לקבל עדויות של רופאים, הנסמכים על זיכרונם בלבד (ולא על תיעוד רפואי רשום), שכן המדובר בעדויות חשודות מעצם טיבן – רופא המטפל בעשרות מטופלים מידי יום אינו מסוגל לזכור פרטים מהותיים אודות הטיפול בכל אחד מהם.


רק לאחרונה, קיבל בית משפט השלום בבאר-שבע (ת.א. 1440/05) תביעה של גבר, אשר עבר ניתוח בקע מפשעתי, וכתוצאה מסיבוך של הניתוח התנוון אחד מאשכיו. בית המשפט קבע כי קיים מחסור מהותי בתיעוד הרפואי הנוגע לבדיקת התובע בטרם שוחרר מן האשפוז לאחר הניתוח, ודחה את ניסיונות בית החולים והרופאים להשלים את התיעוד החסר באמצעות עדויות בעל פה.

אפשרות נוספת שהזכירו בתי המשפט, הינה להכיר ב"נזק הראייתי" שנגרם למטופל כעילת תביעה עצמאית. כלומר, עצם העובדה כי לא נערך תיעוד רפואי כנדרש, ולא ניתן להגיע לחקר האמת בנוגע לטיפול הרפואי בעקבות כך –  גורמת נזק למטופל, והוא זכאי לקבל פיצוי בשל חוסר הוודאות שנגרם לו.

כלומר, גם אם בית המשפט יפסוק כי לא היתה רשלנות רפואית בטיפול בנפגע, הרי שעצם העובדה כי מידע רפואי חשוב אבד בשל העדר התיעוד –  מקימה לנפגע זכות לפיצויים העומדת בפני עצמה.

חשוב להדגיש כי גישה זו הינה גישה חדשנית למדיי, שעדיין לא התקבלה בפה מלא ע"י בתי המשפט בישראל, וככל הנראה – טרם הגיע המקרה המתאים בשערי בית המשפט. לטעמנו, לא יעבור זמן רב עד שתביעות מסוג זה יוכרו בצורה ברורה ע"י בתי המשפט.


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת