סיוע משפטי מיידי בטלפון: 1-800-800-891

עורכי דין סדר דין יעוץ משפטי מיידי רשלנות רפואית פשיטת רגל הוצאה לפועל

הארכת מעצר בין סיום חקירה להגשת כתב אישום

הארכת מעצר – באיזה אופן החוק מתיר זאת?

לפי החוק, היה ונעצר אדם ונסתיימה חקירתו, יש לשחרר את אותו אדם מן המעצר, אלא אם הצהיר התובע כי כתב אישום עומד להיות מוגש כנגד אותו אדם ובית המשפט שוכנע כי ישנה עילה לכאורה לבקשה לעצור את אותו אדם עד תום ההליכים, שאז רשאי שופט להאריך את המעצר לתקופה של עד 5 ימים.

תקופת המעצר הנ"ל, של עד 5 ימים נקראת "מעצר ביניים" או מעצר ב"קו התפר" שבין תום החקירה לשלב הגשת כתב האישום ואילו הצהרת התובע הנ"ל באה על מנת לאפשר לעצור את החשוד לתקופת הביניים כאמור.


בכל מקרה של חשש לפגיעה בזכויותיך, חשוב להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין פלילי מנוסה. הזכות ליעוץ משפטי, הנה זכות יסוד שעומדת לרשות כל אדם שנעצר, או נלקח לחקירה.

זכויות הנחקר אל מול צרכיו של הליך פלילי

מצב הביניים, כפי שתואר לעיל, הינו מצב של קו תפר, שבגינו יש לאזן בין זכות הנחקר לחירות בתום חקירתו לבין צרכי ההליך הפלילי. בתנאים מסוימים, צרכים אלו מצדיקים המשך מעצר לתקופת ביניים.

המטרה היא לתת לתביעה מעט זמן לצורך הגשת כתב אישום, ו\או מעצר עד תום ההליכים. האיזון המדובר בא לידי ביטוי, למשל בין היתר, ע"י הגבלת זמן המעצר לתקופה קצרה של עד 5 ימים. 

פירוט העבירות שתופענה בכתב האישום

באם באים ובודקים את לשון החוק ניתן לראות כי היא אינה דורשת במפורש פירוט נתונים כלשהם בהצהרת התובע למעט, הדרישה מן התובע להצהיר כי עומד להיות מוגש כתב אישום כנגד אותו חשוד.

גם כשבאים לבחון את תכלית הצהרת התובע ניתן לראות כי דרישת הפירוט אינה תורמת בצורה משמעותית להגנה על החשוד העשוי להפוך לנאשם. הצהרת התובע כאמור באה בשלב הראשוני של ההליכים ולכן אין זה מן הראוי לפרט סעיפי עבירות בהצהרה, דבר הדורש לימוד מעמיק ושיטתי של החומר העובדתי.

במקרים דחופים צור קשר 24 שעות ביממה בטלפון:

1800-800-891

פירוט סעיפי העבירה, אין בו כדי לתרום להגנת זכויות הנחקר משום שמדובר בשלב שבו ידוע לנחקר טיב החשדות נגדו וכן האופי הפלילי של המעשים אשר בהם הוא חשוד. אולם, במידה ועולה טענת הגנה האומרת כי המעשה המיוחס לחשוד אינו מהווה עבירה על החוק, אזי אותה טענה עשויה לחייב בחינה מעמיקה והיא תתברר לגופה כפי שיידרש.

המסקנות המתבקשות ממאמר זה הן בין היתר: כי די בכוונה לכאורה של התביעה להגיש כתב אישום ודי בקיומה של עילה לכאורה למעצרו של חשוד עד תום ההליכים כדי להצדיק את מעצרו בתקופת הביניים ואין היא צריכה לתת הצהרה מחייבת וחד משמעית בדבר הגשת כתב אישום.

מסקנה נוספת המתבקשת (אשר נקבעה גם בפסיקה) היא כי, אין חובה לפרט את סעיפי העבירות המיוחסות לנחקר בהצהרת התובע הבאה לאפשר את מעצר הביניים.

זכויות הנחקר - שאלות מפתח

בעניין מעצר הביניים והצהרת תובע נשאלות מספר שאלות וביניהן: מה צריך להיות תוכנה וטיבה של הצהרת תובע, אשר מוזכרת בחוק כאמור, בשלב הביניים (קו התפר) שבין סיום חקירתו של אותו חשוד  לבין הגשת כתב אישום נגדו.

מתוך השאלה הנ"ל עולה השאלה האם הצהרת התובע חייבת לכלול את פירוט סעיפי אותן עבירות אשר מיוחסות לחשוד באותו שלב. שאלה נוספת העולה, מן האמור לעיל, היא מהו התוכן שהצהרת התובע צריכה לשקף מן הבחינה של הערכות התביעה להגיש כתב אישום במספר הימים המועט שיש לה וכו.

בשל הזמן הקצר שמתמשך מעצר הביניים נוצר עומס רב על התביעה משום שעליה להיערך במהירות להגשת כתב אישום ולהגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים לפני תום מעצר הביניים.

בהקשר לכך נקבע בפסיקה כי הצהרת התובע, המאפשרת את מעצר הביניים, למרות שהיא ניתנת על רקע של הכרה כללית בלבד של חומר הראיות, אין משמעותה התחייבות להגשת כתב אישום כי אם כוונה מסתברת ואפשרית לעשות כן. 


פורום יעוץ משפטי

בדיקת זכויות מקרקעין
ייעוץ בנושא הוצאה לפועל
ייעוץ בענייני תעבורה
ייעוץ בנושא דיני משפחה
ייעוץ בנושא דיני נזיקין
ייעוץ בנושא דיני פלילים
ייעוץ בנושא דיני פשיטת רגל
ייעוץ בנושא תביעות אזרחיות
ייעוץ בנושא אחר

פנה אל עורך דין:
שם הפונה:
דוא"ל:
טלפון:
איזור מגורים:
הבעיה שלי בנושא:
תוכן ההודעה:

תחומי התמחות במשרד:
   עורכי דין משפחה, גירושין
   עורכי דין פלילי
   עורכי דין אזרחי מסחרי
   עורכי דין מקרקעין
   עורכי דין תעבורה
   עורכי דין נזיקין
   עורכי דין דיני עבודה
   עורכי דין רשלנות רפואית
   מושגים משפטיים
   פרסום מאמרים משפטיים

פורום יעוץ משפטי לאזרח

הודעות אחרונות בפורום:
- תעבורה
- צביעת ארונות מטבח
- בדיקת רכב
- הצגת ראיות לצד שכנגד
- דיני משפחה
- שעות נוספות בהריון
- זכויות שוכר לאחר מכירת הדירה
- שלום חברים , מנסה לאתר פס"ד ע "א 569/80 ולא מוצא , מוצא הרק איזכורים שלו צד שכנגד טוען שפס"ד זה מוכיח שלא חלה אחריותעל השולח כאשר השלוח חורג מהסמכות שניתמנה לו להבנתי ס 14 בפקודת הנזיקין הוא חדמשמעי כשהמחוקק רוצה לפטור הוא עושה זאת ס56 לפקודת החברות לדוגמא , וגם בו יש החרגות להחרגות אם יש מי שיכול לאר הפס"ד - אודה מאד כמו כן אשמח לשמוע דעתכם האם שולח פטור מאחריות כאשר שלוח חורג מסמכותו [השולח קיבל מוצר להעבירו באמצעות השלוח ל X ובפועל השלוח העבירו ל Y] תודות!
- אכיפה בררנית
- פרט שגוי
- חניה על מדרכה
- רו"ח שלא הגיש עבורי דו"ח שנתי
- ביטול דו"ח חניה
- שמישהו יעצור את העברינים האלו לגזול מכספנו מיד...
- נכות בעקבות שריפה בדירה
- נזקים בדירה שכורה
- שאלה לגבי חידוש חוזה
- וועד בית וחניה
- דוח חניה ע"ש וכתובת נפטר ולא ע"ש היורש המחזיק ברשיון זמני
- דוח חניה בגדרה
- עלויות תחזוקת בניין בדירה שכורה
- הודעה בדואר
- הודעה בדואר
- אישור בדיקות ותשלום שעות נוספות
- יציאה מדירה
טעינה...

תחומים קרובים:

מפת אתר | תקנון ותנאי שימוש כל הזכויות שמורות © 2013 סדר דין עורכי דין ברשת